27 czerwca 2012

Marzenia i tajemnice-Danuta Wałęsa

Tytuł: Marzenia i tajemnice
Autorka: Danuta Wałęsa
Liczba stron:  548
Wydawnictwo: Wydawnictwo Literackie

Ocena: 6/6

Oficjalny opis książki:

Bardzo osobista, szczera opowieść o życiu, miłości, rodzinie i politycznych przemianach. Z wspomnień wyłania się portret odważnej i mądrej kobiety, która pragnęła miłości i rodzinnego szczęścia, a znalazła się w centrum rewolucyjnych wydarzeń, które przetaczały się przez Polskę i jej małą kuchnię na gdańskim blokowisku. Często ponad siły zmęczona, pod nieobecność męża, który tworzył ruch Solidarności, Danuta była podporą rodziny. Śmiała, otwarta na ludzi, teraz, kiedy spełniła się jako matka i żona, znalazła czas dla siebie i dała światu opowieść o wielkiej historii i własnej rodzinie.

Moja recenzja książki:
 
Człowiek powinien analizować swoje życie, żeby nie popaść we frustrację, albo (…) się zagubić.
Jeśli ma się mocne moralne fundamenty,łatwiej żyć, łatwiej postępować z ludźmi i łatwiej się samemu odnaleźć.”

To jeden z cytatów pochodzący z książki autorstwa Danuty Wałęsy pod tytułem „Danuta Wałęsa. Marzenia i tajemnice”. Książka ta jest autobiografią, opisem jej życia, dlatego nie będę dużo pisała o treści ponieważ nie da się opowiedzieć tego co już zostało opowiedziane. Postanowiłam więc że dodam swoje zdanie na temat tej książki.

„Marzenia i tajemnice” to opowieść o życiu Danuty Wałęsy-żony prezydenta i działacza Solidarności. W książce mamy do czynienia z narracją pierwszoosobową. Pani Danuta opowiada o skromnych aspektach swojego życia jak i o tych ważnych i wyniosłych. Książkę możemy podzielić na dwie części. Pierwsza część opowiedziana przez Panią Prezydentową, zaś druga opowiedziana przez ludzi jej najbliższych.

Sięgając po tę książkę miałam pewne obawy,gdyż nie jestem fanką autobiografii. Jednakże dużo słyszałam o tej książce i postanowiłam sama wyrobić sobie o niej zdanie. Już po przeczytaniu pierwszych stron książka wciągnęła mnie bez reszty. Szczerze mówiąc nie mogłam się od niej oderwać. Autorka bardzo prostym językiem opisuje swoje życie,odczucia i samotność, pomimo tego że przez jej życie przewijało się mnóstwo osób. W bardzo prosty i barwny sposób opisuje życie w latach 70 i 80, w dobie kryzysu. Czytając tę książkę niejedna kobieta może znaleźć swoje lustrzane odbicie swojego życia i sytuacji które podobnie przeżywała. Danuta Wałęsa jest przykładem silnej kobiety na której barkach spoczywała wielka odpowiedzialność, nie tylko za rodzinę. Jako żona prezydenta stała z boku, była swoistym obserwatorem, często była ignorowana. Mąż pomijał jej zdanie w ważnych dla nich momentach.

Osobiście jestem pełna podziwu dla postawy Pani Danuty. Jej życie nie należało do łatwych, nie było usłane różami. W pewnych momentach nawet łapałam się na tym że zazdroszczę Pani Danucie. Było to choćby wtedy gdy opowiadała ona o spotkaniu z papieżem Janem Pawłem II. Zapomniałam jeszcze dodać, że w książce znajduje sie mnóstwo zdjęć z życia Pani Danuty i jej rodziny.

Podsumowując, gorąco polecam tę książkę każdej młodej dziewczynie i kobiecie po to aby przekonały się o tym że siła nie tkwi w pieniądzach,ale w marzeniach każdej z nas. Tak jak wspomniałam książka spodoba się również osobom starszym i miłośnikom autobiografii. Jeszcze raz gorąco polecam!

Za możliwość przeczytania książki serdecznie dziękuję Wydawnictwu Literackiemu.

 

13 komentarzy:

  1. Książkę już jakiś czas temu przeczytałam - bardzo dobra - lubię biografie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wysoka ocena, a ja nadal nie jestem przekonana do tej książki, może dlatego że sama postać Danuty W. mnie niezbyt interesuje?

    OdpowiedzUsuń
  3. może i dobra książka, wysoko przez Ciebie oceniona, ale w ogóle mnie do niej nie ciągnie... nie moje klimaty
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Muszę w końcu dorwać tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Jestem ogromną zwolenniczką biografii, ale akurat postać bohaterki tej właśnie nieszczególnie mnie interesuje:)
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  6. Moja siostra cioteczna kupiła tę książkę i obiecała mi, że pożyczy ją - muszę przypomnieć jej o tym, ponieważ już nie mogę doczekać się, kiedy będę miała w rękach "Marzenia i tajemnice".

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam biografie. Gdy po raz pierwszy usłyszałam o tej książce, to stwierdziłam, że odpuszczę. Sama pani Danuta Wałęsa nie interesowała mnie nigdy jakoś specjalnie. Ale po przeczytani kilku recenzji zmieniłam zdanie. Bardzo chętnie przeczytam. :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Mam w planach bo moja babcia wprost zachwycała się tą biografią :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Mam ją w formie audiobooka :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ta biografia zupełnie do mnie nie przemawia...

    OdpowiedzUsuń
  11. Never ever. Po pierwsze nie przepadam za autobiografią, po drugie nie lubię Wałęsy (jej i jego)... Tyle. :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Moja mama czytała tą autobiografie i zachwalała ją pod niebiosa. Może i ja się kiedyś na nią skusze ;)

    OdpowiedzUsuń